Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Pomimo przeszkód, zmuszających wykonawcę do przesunięć w harmonogramie i dzięki zaangażowaniu Miasta Wałbrzych w rozwiązywanie powstających komplikacji prace realizowane na tym odcinku nie zwalniają.

Prace na obwodnicy Wałbrzycha rozpoczęły się w połowie 2019 roku. Mimo szybkiego tempa prac, wyzwaniem dla Budimeksu – generalnego wykonawcy odcinka, są podziemne kolizje z mediami podziemnymi, czy starą infrastrukturą górniczą, nieujętą w dokumentacji projektowej inwestycji. Skutkowało to licznymi zmianami w harmonogramie robót,  a także w wielu miejscach koniecznością wprowadzenia modyfikacji do projektu budowlanego.

Prognozy są dobre

Droga jest skończona już w 75 procentach. W wielu miejscach prowadzonej inwestycji prace znajdują się na bardzo zaawansowanym poziomie.

– Obwodnica Wałbrzycha jest zadaniem dotyczącym kilku dzielnic w centrum miasta, to w istocie droga śródmiejska – mówi Prezydent Wałbrzycha dr Roman Szełemej. – Przeszkody, które napotyka Budimex staramy się wspólnie jak najszybciej usuwać. Mamy świadomość, jak uciążliwa jest ta inwestycja dla kierowców i mieszkańców. Robimy wszystko, by w zasadniczej części wykonać zadanie do końca bieżącego roku. 

Materiał PartneraMateriał Partnera Budimex

Przeszkody na drodze do celu

– Bazując na naszym doświadczeniu w realizacji projektów z zakresu inwestycji miejskich od początku wiedzieliśmy, że czeka nas wiele zmian. Reagowaliśmy na bieżąco – przerzucając nasze siły na inne odcinki, na których prace dało się prowadzić – tak, aby nie tracić czasu. Zdarzają się czasami sytuacje, że nawet punktowa komplikacja staje się przeszkodą dla realizacji dużej części całego zadania – mówi Michał Wrzosek – Rzecznik Prasowy Budimex SA.

Chodzi głównie o instalacje czy konstrukcje znajdujące się w podziemiach, nieuwzględnione w projekcie. Budimex na krótkim, 6–kilometrowym odcinku, zlokalizował wiele  takich miejsc. To różnego rodzaju media, sieci teletechniczne, gazowe czy wodociągowo–kanalizacyjne, jak również ślady historii Wałbrzycha, związane m.in. z wydobyciem węgla, takie jak: szyby, sztolnie, elementy zapomnianych konstrukcji czy budynków. Dużym wyzwaniem – stojącym zarówno przed generalnym wykonawcą oraz inwestorem jest pochłaniające wiele czasu ciągłe przygotowywanie projektów zamiennych i dokonywanie korekt w planach.

Obwodnica Wałbrzycha będzie trasą dwujezdniową o długości około 6 km oraz częścią drogi krajowej nr 35. W ramach zadania wybudowane zostaną dwa węzły tj. węzeł Żeromskiego i węzeł Reja. Przebudowany zostanie również 1–kilometrowy odcinek DK35 od ulicy Kolejowej do ulicy Chrobrego. Wspólna inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad oraz Miasta Wałbrzych obejmie także budowę 6 obiektów inżynierskich, kładki oraz przejścia podziemnego dla pieszych. Projekt obejmuje także elementy chroniące środowisko, a wśród nich: ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, a także urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Otwarcie obwodnicy Wałbrzycha zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców, odciążając tym samym układ komunikacyjny w regionie. Pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta, a także przyczyni się do poprawy płynności ruchu na drodze krajowej nr 35, stanowiącej ważne połączenie na drodze z Czechami.

Materiał PartneraMateriał Partnera Budimex

Materiał PartneraMateriał Partnera Budimex



Dzięki wsparciu Miasta obwodnica Wałbrzycha powstaje mimo przeszkód

Sześciokilometrowy odcinek obwodnicy Wałbrzycha to jeden z największych i najważniejszych projektów infrastruktury drogowej na mapie województwa dolnośląskiego. Pomimo przeszkód, zmuszających wykonawcę do przesunięć w harmonogramie i dzięki zaangażowaniu Miasta Wałbrzych w rozwiązywanie powstających komplikacji prace realizowane na tym odcinku nie zwalniają.

Prace na obwodnicy Wałbrzycha rozpoczęły się w połowie 2019 roku. Mimo szybkiego tempa prac, wyzwaniem dla Budimeksu – generalnego wykonawcy odcinka, są podziemne kolizje z mediami podziemnymi, czy starą infrastrukturą górniczą, nieujętą w dokumentacji projektowej inwestycji. Skutkowało to licznymi zmianami w harmonogramie robót,  a także w wielu miejscach koniecznością wprowadzenia modyfikacji do projektu budowlanego.

Materiał PartneraMateriał Partnera Budimex

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.